Formålet med de kreative zoner er at sikre områder, som på grund af deres karakter med typisk ældre erhvervsbebyggelse rummer økonomisk overkommelige og fleksible lejemål, og dermed er særligt attraktive for kreative erhverv. Det er dog vigtigt at understrege, at kreative erhverv findes i hele København.
Der blev gennemført en evaluering af de kreative zoner i 2014 for at sikre, at de kreative zoner fortsat kunne tilbyde gode rammebetingelser for både nuværende og fremtidige virksomheder i områderne. Evalueringen resulterede i et kommuneplantillæg for de kreative zoner. Planlægningen for de kreative zoner er videreført i Kommuneplan 2015.
Udviklingen i de kreative zoner
Evalueringen viste, at udviklingen i antallet af kreative virksomheder var steget i 7 ud af 10 kreative zoner og i 2 af 3 potentialeområder for kreative erhverv i perioden 2008-2013. Dette tyder på, at de kreative zoner tilbyder nogle rammer, som er attraktive for kreative iværksættere.
Evalueringen peger på, at miljøet, herunder områdets fysiske karakter og tilstedeværelsen af andre kreative erhverv, samt grundejernes tilgang til de kreative erhverv, har betydning udviklingen i de kreative zoner.
På baggrund af evalueringen blev to kreative zoner nedlagt, da det blev vurderet, at de ikke har en størrelse og karakter som gør dem i stand til at tiltrække og understøtte kreative erhverv i betydelig udstrækning. Der skete desuden en justering af afgrænsningen af to kreative zoner. Endelig blev der udlagt en ny kreativ zone i Haraldsgadekvarteret.